Jaarverslag 2023

Jaarverslag RGS 2023 | 1 Jaarverslag 2023 Samen voor kwaliteit

Jaarverslag RGS 2023 | 2 Voorwoord EEN GOEDE VOORBEREIDING IS HET HALVE WERK Nog een maand of 10. Dan hebben alle (stage) opleiders, opleidingen en (stage)stellingen in principe een erkenning voor onbepaalde tijd. Een belangrijke voorwaarde voor de erkenning voor onbepaalde tijd is dat het kwaliteitssysteem goed functioneert. Opleidingen en opleiders dragen zelf meer verantwoordelijkheid voor het monitoren van de kwaliteit. De RGS controleert het functioneren van het kwaliteitssysteem niet langer met visitaties, maar met evaluatiebezoeken en rapportages. Daarbij gaan we in gesprek over het kwaliteitssysteem, waar het goed gaat en waar het beter kan. Kortom, na een overgangsperiode van 5 jaar (sinds 1 januari 2020), draait de implementatie van de nieuwe toezicht- systematiek op volle toeren. Maar natuurlijk beginnen we niet met voorbereiden op 1 januari 2025. Niet alleen de RGS moet processen anders inrichten, we hebben ook te maken met diverse betrokken partijen die zich moeten voor- bereiden op een andere systematiek met evaluatiebezoeken. Dat geldt voor iedereen: van opleidings- organisaties en professionals tot plenaire visitatiecommissies (PVC’s) en visitatoren. De afgelopen jaren hebben we al veel gedaan om voorbereid van start te kunnen. In 2023 was dat zichtbaar in al onze activiteiten. Zo zijn we begonnen om alle betrokkenen goed te informeren en hen te ondersteunen bij hun nieuwe rol. Ook hebben we op verschillende manieren processen gedigitaliseerd en geoptimaliseerd. Verder hebben we in 2023 nagedacht en gesproken met andere partijen over het borgen van onze eigen rol: hoe we ook in de nieuwe situatie als toezicht- houder voldoende zicht houden op de kwaliteit van opleiden. Natuurlijk hebben we ons in het afgelopen jaar ook op andere belangrijke taken gericht. Zo namen we ruim 24.500 besluiten over individuele aanvragen om (her)registratie, opleidingsregistratie en de erkenning van een opleidingsinstelling -of instituut. U leest over al deze activiteiten en andere taken meer in dit jaarverslag. Wist u trouwens dat we dit, in de huidige vorm en samenstelling, al 10 jaar doen? Ook bij dit jubileum hebben we stilgestaan. Zo vormde 2023 het perfecte moment om terug te kijken naar het verleden, en in dit heden inzichten mee te nemen voor het voorbereiden en vormgeven van de nabije toekomst. Roel Bennink Voorzitter RGS Inhoud Voorwoord Hoofdstuk 1 Over de RGS Onze missie is het bevorderen van het vertrouwen dat de samenleving heeft in de geneeskundige zorg. Ontdek wie wij zijn, hoe onze organisatie in elkaar steekt en hoe wij werken aan onze missie. Hoofdstuk 2 Activiteiten en taken De RGS voert regelgeving uit van het College Geneeskundig Specialismen (CGS) en neemt besluiten over (her)registratie, opleiding en erkenningen. Lees welke activiteiten wij in 2023 nog meer ondernemen om te werken aan onze klantgerichte dienstverlening. Hoofdstuk 3 Samenwerking en afstemming Door goed overleg met allerlei betrokken partijen, van beleidsmakers tot artsenverenigingen, stemmen we onze activiteiten nauw af. Daarover communiceren we vervolgens actief met onze klanten: artsen, opleiders en aiossen. Hoofdstuk 4 Tarieven Lees meer over de tarieven van 2023. 3 7 13 14

Jaarverslag RGS 2023 | 3 Hoofdstuk 1 • Over de RGS De Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) zet zich in om vertrouwen van de samenleving in de geneeskundige zorg te bevorderen. Ook in 2023 is het nodig te werken binnen de dynamiek van een snel veranderende realiteit. DIT IS DE RGS Patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat zij zorg krijgen van een arts die goed opgeleid, bevoegd en bekwaam is. Daarom zijn artsen (profielartsen en specialisten) verplicht een aanvraag te doen voor hun registratie, herregistratie, opleiding en erkenning (ook van buitenlandse diploma’s). Zij moeten daarbij aantonen aan bepaalde eisen te voldoen, op basis van regelgeving die het College Geneeskundige Specialismen (CGS) vaststelt. De RGS is het orgaan dat besluiten neemt over deze aanvragen. Het grootste deel van de besluiten handelen de medewerkers af per mandaat. Een beperkt deel van de besluiten, zoals besluiten met bijzondere aspecten, nemen we in onze plenaire vergadering. SAMENSTELLINGEN WERKWIJZE De RGS is sinds 2013 een apart bestuurlijk orgaan binnen de artsenfederatie KNMG, en bestaat in 2023 10 jaar. De RGS bestaat uit een onafhankelijke voorzitter en ongeveer 50 leden en hun plaatsvervangers. De leden worden voorgedragen door wetenschappelijke verenigingen en beroepsverenigingen. Daarnaast zijn er ongeveer 10 adviseurs vanuit koepel- en brancheorganisaties. In 2023 vergadert de RGS 5 keer digitaal, en 2 keer fysiek op locatie. Het digitale vergaderen is aanvankelijk gestart vanwege de maatregelen rond het coronavirus, maar bevalt dermate goed dat is besloten om het grootste deel van de vergaderingen digitaal voort te zetten, en 2 keer per jaar fysiek bij elkaar te komen. Op die manier komen de voordelen van beide vergadervormen aan bod gedurende het jaar. BESTUUR EN LEDEN Het dagelijks bestuur (DB) van de RGS bestaat in 2023 uit de voorzitter prof. dr. R.J. (Roel) Bennink, T.I.M. (Tim) Baijens, A.M. (Alette) Brunet de Rochebrune en J.I. (Jonneke) Eikelboom. Tim Baijens neemt in september 2023 afscheid als lid van het dagelijks bestuur, en wordt vervangen door E. (Eline) Allard. Daarnaast zijn 3 adviseurs betrokken, zijnde E.J.W. (Edo) Schubert namens de NVZ en A.S. (Avin) Ghedrie namens de aiosverenigingen. Als adviseur namens de NFU is prof. dr. S.C.E. (Stephanie) Klein Nagelvoort in 2023 vervangen door prof. dr. J. (Jacqueline) de Graaf. Bestuurssecretaris mr. E.A. (Elisabeth) Klein Hofmeijer ondersteunt het bestuur. Meer informatie over de samenstelling, de leden en de taken van de RGS is te vinden op: www.knmg.nl/rgs.

Jaarverslag RGS 2023 | 4 Hoofdstuk 1 • Over de RGS Wat we doen BESLUITEN NEMEN De RGS heeft twee belangrijke taken: het uitvoeren van de regelgeving van het CGS en besluiten nemen over individuele aanvragen om (her)registratie, opleidingsregistratie en de erkenning van een opleidingsinstelling -of instituut. In 2023 heeft de RGS ruim 24.500 besluiten genomen. Zo’n 85 van deze besluiten nemen we in de RGS-vergadering op de processen registratie (eerste registratie als geneeskundig specialist of profielarts), herregistratie (als geneeskundig specialist of profielarts), opleidingsregistratie (registratie van de aios) en erkenning (erkenning van de opleidingsinstelling, - instituut en opleider). De hoeveelheid besluiten op aanvragen is al een aantal jaren redelijk stabiel, evenals de verdeling over de processen. Omdat het ondoenlijk is alle besluiten in de plenaire vergadering te nemen, werken we met een mandaat. Gemandateerde medewerkers en in een enkel geval uitvoeringscommissies, nemen het overgrote deel van de RGS-besluiten op grond van een mandaatregeling (zie ook hoofdstuk 2, Registratie en herregistratie). Herregistraties in specialistenregister Registraties aiossen in het opleidingenproces (nieuwe inschrijvingen, wijzigingen en beëindigingen) Erkenningen van opleidingen, instellingen en opleiders Registraties instroom in specialistenregister 10.000 1.800 SPECIFIEKE ONDERWERPEN Tijdens de vergadering bespreken de RGS-leden ook specifieke onderwerpen. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor de aanzienlijke aantallen erkenningen voor bepaalde tijd die worden verleend tijdens de overgangsperiode naar het Kaderbesluit van 1 januari 2020 tot 1 januari 2025. Deze erkenningen worden voor bepaalde tijd verleend – en niet voor onbepaalde tijd – omdat de kwaliteitscyclus binnen de instellingen en opleidingen niet voldoende functioneert. Tijdens de RGS-vergaderingen spreken we over het implementeren van de nieuwe erkenningensystematiek en wat de verschillende partijen daarvoor nodig hebben. Daarnaast is er een commissie Toezichthoudende Rol opgericht. Deze bestaat uit leden van de RGS en geeft advies over hoe de RGS invulling kan geven aan haar toezichthoudende rol. De besluiten zijn globaal als volgt verdeeld over de verschillende processen: 2.000 10.700

Jaarverslag RGS 2023 | 5 Bezwaar tegen besluiten ADVIESCOMMISSIE De adviescommissie behandelt bezwaren tegen besluiten van de RGS en adviseert de RGS over het handhaven of herzien van deze besluiten. In 2023 zijn 16 bezwaarschriften ingediend. De adviescommissie bracht over 4 bezwaren advies uit. 15 bezwaarschriften zijn ingetrokken (waarvan 6 bezwaren uit 2022). Eind 2023 zijn 7 bezwaarschriften nog in behandeling (waarvan 1 uit 2020 dat op verzoek wordt aangehouden). In vergelijking met het gemiddelde aantal ingediende bezwaren is het huidige aantal bezwaren gehalveerd. Mogelijk spelen de tegemoetkomingen vanwege de corona-omstandigheden hierbij een rol. Dit wordt momenteel onderzocht. Ook is per 1 juli 2022 de herregistratieduur gewijzigd indien er onvoldoende deelname is aan geaccrediteerde deskundigheidsbevorderende activiteiten. Net als in voorgaande jaren zijn ook in 2023 veel bezwaren ingetrokken. Dit gebeurt bijvoorbeeld nadat de arts in de bezwaarfase alsnog benodigde aan­ Hoofdstuk 1 • Over de RGS vullende stukken overlegt, wat leidt tot een herzien besluit. Ook wordt met regelmaateen bezwaar ingetrokken nadat de RGS uitleg geeft over het besluit. Het blijkt uitdagend om dergelijke gevallen te voorkomen en zo het aantal bezwaren te verminderen. Deze gang van zaken heeft blijvende aandacht. GESCHILLENCOMMISSIE De geschillencommissie beslecht geschillen over besluiten van opleiders, een opleidingsinstituut of een opleidingsinrichting. De meeste geschillen hebben betrekking op een besluit tot beëindiging van de opleiding van een aios, waar de aios het niet mee eens is. In één geval was de aios het niet eens met het besluit tot het instellen van een geïntensiveerd begeleidingstraject (GBT). Daarnaast behandelde de geschillencommissie een verzoekschrift van een opleider die het niet eens was met het besluit van een opleidingsinstituut tot beëindiging van de samenwerkingsovereenkomst. De geschillencommissie neemt het verzoekschrift pas in behandeling nadat partijen een poging tot bemiddeling hebben gedaan. In 2023 zijn 13 verzoekschriften bij de geschillencommissie ingediend, wat 3 meer is dan in 2022. 4 verzoekschriften die niet in 2022 zijn afgehandeld, zijn in dit jaarverslag meegenomen. Van de in totaal 17 verzoekschriften zijn er 3 ingetrokken. In 2 gevallen is het verzoekschrift ingetrokken nadat partijen tot een oplossing zijn gekomen. In het andere geval is de reden van intrekking niet bekend. Er hebben 10 hoorzittingen plaatsgevonden. De geschillencommissie heeft 10 keer uitspraak gedaan, waarvan 2 verzoekschriften gegrond werden verklaard en 8 ongegrond. In de gevallen waarin het verzoekschrift gegrond werd verklaard, kon de aios de opleiding voortzetten met een GBT. De geschillencommissie handelt in 2024 nog 4 verzoekschriften af.

Jaarverslag RGS 2023 | 6 KLACHTEN De RGS ontvangt in 2023 4 klachten, waarvan 1 over het proces binnen de RGS met betrekking tot erkenningen van opleiders. Deze klacht is tevens ingediend bij de KNMG en is formeel in behandeling genomen en afgehandeld na uitvoerige gesprekken met de indiener van de betreffende klacht. In 2023 hadden 2 klachten betrekking op de afhandeling van 2 herregistratieverzoeken, en daarmee samenhangend de inlogportal MijnRGS. Na contact met de indieners van de klachten zijn de klachten naar tevredenheid afgehandeld. De 4e klacht was ingediend door een aios, die problemen ervaarde bij het invoeren van wijzigingen in het opleidingsschema in MijnRGS. Na contact heeft de aios ondersteuning gekregen om het probleem op te lossen. Hoofdstuk 1 • Over de RGS

Jaarverslag RGS 2023 | 7 Hoofdstuk 2 • Activiteiten en taken Naast het nemen van besluiten over (her)registratie, opleiding en erkenningen, voert de RGS de regelgeving van het CGS uit. Het jaar 2023 staat met name in het teken van voorbereiden op uitvoering van de erkenningensystematiek in lijn met het Kaderbesluit van het CGS. Registratie en herregistratie DIGITALISEREN VAN EERSTE REGISTRATIE VAN SPECIALISTEN EN PROFIELARTSEN De eerste registratieprocessen voor zowel profielartsen als geneeskundig specialisten zijn nu volledig geautomatiseerd en gedigitaliseerd. De digitalisering draagt niet alleen bij aan kortere doorlooptijden, maar verhoogt ook de nauwkeurigheid van het registratieproces. Alleen afwijkende besluiten worden nog handmatig genomen en verwerkt. Aanvragers ervaren hierdoor het gemak dat zij direct na het afronden van hun opleiding de vereiste documenten digitaal kunnen indienen. Deze efficiëntieslag resulteert ook in een verlaagd tarief voor de eerste registratie. DIGITALISERING PROCES BUITENSLANDS GEDIPLOMEERDEN Aanvragers uit Europa die voldoen aan de criteria van eenvoudige aanvragen dienen sinds 1 januari 2023 de aanvraag in via het inlogportaal MijnRGS. De digitale aanvraag zorgt voor een aanzienlijk kortere doorlooptijd, en grotere nauwkeurigheid in de behandeling. OMZETTING PROFIEL NAAR SPECIALISME Na het besluit van het CGS op 8 maart 2023 om het profiel spoedeisende geneeskunde om te zetten naar een specialisme, bereidt de RGS zich voor op de praktische uitvoering van deze omzetting. Om het specialisme spoedeisende geneeskunde ook officieel als wettelijk erkend specialisme te laten gelden, moet de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de titel als zodanig aanmerken. Dit gebeurt in november 2023, met 1 januari 2024 als ingangsdatum van het besluit. De RGS voert de omzetting uit van de eerder verstrekte profielregistraties naar specialistenregistraties en stuurt alle geregistreerde artsen spoedeisende geneeskunde een nieuw bewijs van inschrijving. Daarnaast communiceert RGS met het BIG-register om ervoor te zorgen dat alle geregistreerde artsen spoedeisende geneeskunde de aantekening van medisch specialist ontvangen. Dit heeft gevolgen voor de automatische herregistratie in het BIG-register na herregistratie als medisch specialist.

Jaarverslag RGS 2023 | 8 Erkenningen en kwaliteitstoezicht OPTIMALISEREN ERKENNINGENPROCES Vanaf 1 januari 2020 krijgen (stage)opleiders, opleidingen en (stage)stellingen in principe een erkenning voor onbepaalde tijd na een goed afgesloten laatste visitatiebezoek. Opleidingen en opleiders krijgen een erkenning voor onbepaalde tijd op voorwaarde dat het kwaliteitssysteem goed functioneert. Hieronder valt ook de kwaliteitscyclus. Bij de erkenning voor onbepaalde tijd maken de visitatiebezoeken plaats voor evaluatiebezoeken. Het evaluatiebezoek is erop gericht om het kwaliteitssysteem Hoofdstuk 2 • Activiteiten en taken te evalueren. Deze evaluatiebezoeken vinden vanaf 2025 plaats op grote schaal, want dan is de overgangsfase van 5 jaar afgelopen. Naast de evaluatiebezoeken rapporteren opleidingen en opleiders periodiek over de kwaliteit van opleidingsinstituten en -instellingen en de individuele opleidingen die hieronder vallen. Aangezien de deadline van 1 januari 2025 snel nadert, besteedt de RGS in 2023 veel aandacht aan het treffen van voorbereidingen voor de grootschalige uitrol van de nieuwe erkenningen- en toezichtsystematiek na de overgangsfase. In een projectstructuur nemen we het hele proces onder de loep, zowel op inhoudelijk als procesmatig vlak. Hierbij integreren we de besluiten met betrekking tot het inhoudelijke toezicht in de relatiebeheersystemen, met oog voor juridische en financiële implicaties. Uiteraard valt of staat alles met goede communicatie waarbij alle betrokkenen op de hoogte zijn van wat voor iedere partij is veranderd en wat we van elke partij verwachten in de nieuwe situatie. Het uiteindelijke doel is om verbeteringen door te voeren ten behoeve van het veld die de kwaliteit van het toezicht en indirect ook de kwaliteit van opleidingen ten goede moet komen. VOORBEREIDEN OP 2025 De nieuwe erkenningen- en toezichtssystematiek vraagt een andere betrokkenheid van het veld. Zo krijgen opleidingsorganisaties en professionals, plenaire visitatiecommissies (PVC), visitatoren en instituten nieuwe rollen en taken bij de evaluatiebezoeken. Zo is de evaluatie meer coachend van aard dan de visitatie en heeft deze een andere agenda en gesprekspartners. Verder verschilt het plannen, uitvoeren en afhandelen van een evaluatiebezoek door RGS, de plenaire visitatiecommissie instellingsvisitatie (PCI) en de PVC’s aanzienlijk van een instellings- of opleidingsvisitatie. We ondersteunen alle betrokken partijen bij het nader invullen en uitvoeren van deze evaluatiebezoeken. Dat begint met het verstrekken van zo volledig mogelijke informatie aan belanghebbenden. Denk aan informatiebijeenkomsten, informatie op de website en uitleg over hoe de RGS toezicht houdt.

Jaarverslag RGS 2023 | 9 Daarnaast zorgen we dat informatie uit rapportages vanuit de centrale opleidingscommissies van instituten/instellingen (COC’s) digitaal wordt vastgelegd. Deze informatie brengen we samen met informatie vanuit evaluatiebezoeken. Op deze manier krijgen opleidingsevaluatiecommissies en de RGS een totaalbeeld over de kwaliteit van opleiding en kunnen we adequaat invulling geven aan onze toezichthoudende rol. DIGITALISEREN VAN HET ERKENNINGENPROCES De werkprocessen voor het verlenen en behouden van een erkenning van zowel opleidingsorganisaties als -professionals zijn in de nieuwe toezichtsystematiek anders ingericht. We onderzoeken in 2023 de mogelijkheden om deze processen verder te optimaliseren en digitaliseren. Zo kunnen we de doorlooptijden van de behandeling verkorten, de werkzaamheden voor PVC’s eenvoudiger maken en documenten veiliger delen. Dit gebeurt vanuit een projectmatige aanpak en in samenspraak met de verschillende betrokkenen. THEMADAG: SAMEN VOOR KWALITEIT Tijdens de jaarlijkse themadag in mei staat het thema ‘samen voor kwaliteit’ centraal. We staan bij het 10-jarig bestaan van de RGS stil. Op het Forteiland in IJmuiden spreken we in de setting van een Lagerhuisdebat over diverse stellingen om met elkaar te verkennen hoe de rol van de RGS ook in de toekomst optimaal kan zijn. RGS ALS TOEZICHTHOUDER Dat opleidingsorganisaties en -professionals in principe een erkenning krijgen voor onbepaalde tijd, brengt met zich mee dat de RGS op jaarbasis aanzienlijk minder formele besluiten neemt over het wel of niet erkennen. De RGS beslist dan vaker over het al dan niet continueren van het reguliere toezicht. We maken in 2023 een begin met een onderzoek hoe de plenaire vergadering van de RGS in deze nieuwe systematiek voldoende zicht kan houden op de kwaliteit van opleiden en welke informatie nodig is om haar toezichthoudende rol adequaat te kunnen blijven vervullen. WETENSCHAPPELIJKE ONDERZOEKEN Onderzoekers van de opleiding gezondheidswetenschappen van de Universiteit van Maastricht starten met twee onderwerpen voor wetenschappelijk onderzoek. Het eerste onderwerp is het effect van de nieuwe inrichting van toezicht, organisatiestructuren en onderwijs/opleiding in cluster 2 (alle specialismen en profielen die zijn gebonden aan ziekenhuizen). Het tweede onderwerp is de relatie tussen de kwaliteit van de medische vervolgopleiding en de kwaliteit van zorg. De onderzoeker die het eerste onderwerp onderzoekt, presenteert in september 2023 zijn bevindingen aan de plenaire RGS vergadering. Daarna verschijnt zijn publicatie. Hoofdstuk 2 • Activiteiten en taken

Jaarverslag RGS 2023 | 10 Uitvoering CGS-regelgeving ADVISEREN OVER BESLUITEN Behalve het uitvoeren van de regelgeving van het CGS adviseert de RGS het CGS ook over uitvoeringsaspecten van (wijzigingen in) CGS-besluiten. In 2023 geven we advies over de volgende besluiten: • arts internationale gezondheidszorg en tropengeneeskunde • heelkunde • longgeneeskunde • oogheelkunde • orthopedie • ouderengeneeskunde • erkenning van het profiel spoedeisende geneeskunde als medisch specialisme • sportgeneeskunde • en verzamelbesluiten, waaronder het Kaderbesluit CGS, het Kaderbesluit profielen en diverse specifieke (profiel)besluiten. Als CGS-regelgeving verandert, stemmen we in de fase voorafgaand aan het officiële verzoek op een constructieve manier af met het CGS. Dat neemt niet weg dat we ook in de formele adviesronde diverse aandachtspunten aan het CGS meegeven. Onze feitelijke werkzaamheden beginnen pas als we aan het CGS over de regelgeving hebben geadviseerd en het CGS de regelgeving heeft vastgesteld. Vervolgens passen wij onze werkwijze hierop aan, veranderen we waar nodig formulieren, richten we MijnRGS en CRM (opnieuw) in, en informeren alle betrokkenen. WET OPEN OVERHEID Voor een beperkt deel van haar taken is de RGS een zelfstandig bestuursorgaan (zbo): het voert een overheidstaak uit maar valt niet direct onder het gezag van een ministerie. De Wet open overheid (Woo) geeft zbo’s kaders over transparantie en het beschikbaar stellen van informatie aan burgers, organisaties en belang- hebbenden. Hoe gaat de RGS hiermee om? De Woo kent op hoofdlijnen 3 verplichtingen: actieve openbaarmaking, openbaarmaking op verzoek en procedurele verplichtingen. Actieve openbaarmaking houdt in dat de RGS proactief informatie beschikbaar stelt. Denk hierbij aan beleidsstukken, jaarverslagen en jaarplannen. Naar verwachting breidt de wetgever in 2024 het aantal categorieën uit dat de overheid en zbo’s actief openbaar moeten maken. Passieve openbaarmaking betekent dat een persoon of organisatie een verzoek kan indienen om informatie te delen. De RGS geeft hier gehoor aan, tenzij er een reden is vanuit de Woo om dat niet te doen. Dit recht op openbaarmaking bestond ook al onder de voorganger van de Woo, de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Onder procedurele verplichtingen vallen het correct afhandelen van verzoeken om informatie, binnen de gestelde termijnen en volgens de wettelijke procedures. Hoofdstuk 2 • Activiteiten en taken

Jaarverslag RGS 2023 | 11 Dit houdt bijvoorbeeld in het zorgvuldig afwegen van belangen en mogelijke uitzonderingen. De RGS heeft de werkprocessen ingericht om de Woo goed uit te kunnen voeren, voor zowel de actieve openbaarmaking als openbaarmaking op verzoek. Ook de soorten documenten die we later actief openbaar moeten maken, zijn in deze werkprocessen meegenomen. Gegevensverstrekking VERZOEKEN OM GEGEVENSVERSTREKKING De RGS toetst verzoeken om (persoons)gegevens aan het Beleid Gegevensverstrekking. Dit beleid is in 2020 vastgesteld en wordt iedere twee jaar geëvalueerd. Vooralsnog is er geen aanleiding geweest dit beleid aan te passen. De RGS heeft in 2023 57 verzoeken ontvangen voor het verstrekken van (persoons)gegevens. Er bestaat een grote verscheidenheid in deze verzoeken. Enkele voorbeelden: de registratiestatus van een arts, terwijl anderen informatie opvragen over het aantal aiossen per specialisme, de man/vrouw-verhouding, uitval onder aiossen, het aantal geïntensiveerde begeleidingstrajecten, cijfers over specialisten die afhaken of van specialisme switchen, en informatie over welke aiossen de afgelopen 5 jaar in een bepaald ziekenhuis zijn ingestroomd. Daarnaast ontvangt de RGS verzoeken om namens bijvoorbeeld een aiosvereniging mailings en enquêtes te versturen. Soms verwijst de RGS bij het beantwoorden van de vraag naar de informatie die daarover op onze website staat. Er komen ook verzoeken binnen over gegevens waarover de RGS niet beschikt, zoals informatie over subspecialismen. Historische informatie is ook niet altijd te achterhalen. Er zijn 9 verzoeken afgewezen op grond van het beleid of omdat de RGS de gevraagde gegevens niet heeft. Het grootste deel van de verzoeken is toegewezen. De KNMG heeft een overeenkomst afgesloten met een aantal instanties dat een jaarlijks terug- kerende vraag heeft. Voor het verstrekken van de gegevens brengt de RGS kosten in rekening. AVG Een organisatie die persoonsgegevens verwerkt, moet de regels waarborgen die voortvloeien uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en rekenschap kunnen afleggen over hoe deze regels worden nageleefd. De RGS verzamelt persoonsgegevens en legt deze vast in haar CRM-systeem. Op de website van de KNMG staan twee privacy-verklaringen: voor aiossen en voor specialisten en profielartsen. In deze verklaringen en in de gebruiksvoorwaarden voor MijnRGS staat welke persoonsgegevens de RGS verwerkt, met welk doel, wat de bewaartermijn van deze gegevens is en met wie de RGS persoonsgegevens deelt. Ook staat hierin hoe betrokkenen hun rechten kunnen uitoefenen, zoals het recht op inzage, rectificatie en het verwijderen van persoonsgegevens. De AVG verplicht daarnaast organisaties om een verwerkingsregister bij te houden. De verwerkingen van de RGS staan in dit register opgenomen. Dit register wordt jaarlijks geactualiseerd. Ook is dit jaar gekeken naar de noodzakelijkheid van de verzamelde gegevens en hebben we aandacht besteed aan privacybewustwording van medewerkers. Hoofdstuk 2 • Activiteiten en taken

Jaarverslag RGS 2023 | 12 Overige activiteiten 10 JAAR RGS Op 1 januari 2023 bestaat de RGS 10 jaar in de huidige vorm en samenstelling. Hieraan besteden we aandacht op diverse momenten en in de communicatie. Het 10-jarig bestaan is een uitgelezen moment om stil te staan bij waar we vandaan komen en hoe de toekomst eruit kan en moet zien. NIEUWE TARIEVEN De RGS hanteert tarieven voor het indienen en beoordelen van een aanvraag, bijvoorbeeld om als aios ingeschreven te worden in het opleidingsregister van de RGS of om als instelling of instituut erkend te worden als opleidingsinstelling/-in- stituut. Uitgangspunt is dat de tarieven van de RGS kostendekkend zijn. De KNMG heeft in 2023 voor veel diensten van de RGS het project ‘Herijking tarieven RGS’ uitgevoerd om op basis van de actuele kosten tot kostendekkende tarieven te komen. De laatste keer dat een dergelijk onderzoek werd uitgevoerd, was in 2018 ten behoeve van de aanvraagtarieven van 2019. Sindsdien is er veel veranderd in de uitvoeringspraktijk van de RGS. Processen zijn (verder) gedigitaliseerd en de RGS moest haar werkwijze aanpassen vanwege de gevolgen van covid-19. Daarnaast heeft de RGS de besluiten van het CGS, de Algemene veror- dening gegevensbescherming en de Wet open overheid geïmplementeerd. Op basis van het kostenonderzoek in 2023 zijn de RGS-tarieven voor 2024 herijkt. De tarieven om een reeds verleende erkenning van een opleidingsinstelling, -instituut en opleider te verlengen, zijn niet herijkt. Dit zogenaamde abonnementstarief wordt niet in 2024, maar naar verwachting in 2025 aangepast. De nieuwe erkenningen- en toezichtsystematiek geneeskundige vervolgopleidingen bevindt zich in 2024 nog in het laatste jaar van een overgangsfase. Verwachting is dat daarmee komend jaar voldoende ervaring kan worden opgedaan. Met die ervaring kunnen we onderzoeken en bepalen wat per 2025 kostendekkende tarieven zijn voor lopende erkenningen. Het Federatiebestuur van de KNMG heeft op 3 oktober 2023 de nieuwe tarieven vastgesteld. De minister van VWS heeft met deze tarieven ingestemd. De nieuwe tarieven gelden per 1 januari 2024. OPSTELLEN VAN EEN SELECTIELIJST Als onderdeel van het KNMG-brede project Informatiebeheer op orde, hebben we de selectielijst in 2023 geactualiseerd. Er gelden bewaartermijnen voor diverse documenten en (persoons)gegevens die betrokken worden bij de (her)registratie van geneeskundig specialisten, inclusief buitenslands gediplomeerden. Deze termijnen zijn vastgelegd in een zogenaamde selectielijst. In een selectielijst beschrijft de KNMG voor de publiekrechtelijke taken van de RGS als een (semioverheids)organisatie, over welke informatie de RGS beschikt en wanneer deze informatie vernietigd wordt. Dit heeft twee doelen. Ten eerste maakt het voor belanghebbenden duidelijk hoe lang informatie bewaard wordt. Daarom zijn selectielijsten officiële publicaties. Ten tweede is een selectielijst een praktisch instrument waarmee een organisatie bepaalt of en wanneer informatie vernietigd moet worden. De huidige selectielijst was verouderd, en veranderende wetgeving gaf aanleiding voor vernieuwing. Hoofdstuk 2 • Activiteiten en taken

Jaarverslag RGS 2023 | 13 Hoofdstuk 3 • Samenwerking en afstemming In 2023 praat de RGS regelmatig met klanten, samenwerkingspartners en andere veldpartijen over haar werkzaamheden en projecten. Zo is de RGS met verschillende partijen in gesprek over wat er leeft en wat zij verwachten van de RGS. Die wederzijdse betrokkenheid komt de dienstverlening ten goede. Communicatie In het kader van het jubileum publiceren we een column van onze voorzitter Roel Bennink en een interview waarin we terugblikken op 10 jaar RGS met RGS-secretaris Sicco Scherjon, bestuurslid en voorzitter van de Raad Opleiding van de Federatie Medisch Specialisten (FMS) Hein Brackel en bestuurslid van het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding Meertje Hallie. Naast een aantal actuele nieuwsberichten, zoals Ruimtelijke voorzieningen voor aiossen en Evaluatie eerste regionale opleidingsvisitaties RGS: voordelen, maar ook een paar nadelen, brengen we in samenwerking met het CGS ook kwartaalnieuwsbrieven uit. Verder verschijnt er een dubbelinterview met RGS-voorzitter Roel Bennink en CGS-voorzitter Marielle Jambroes over de kwaliteit van vervolgopleidingen en beroepsuitoefening van geneeskundig specialisten en profielartsen. Verder publiceren we op onze website informatie over de erkenning van geneeskundige vervolgopleidingen en het toezicht door de RGS. Zoals dat geldt vanaf 1 januari 2025. We lichten de basiselementen van de systematiek toe, evenals de principes van het toezicht. Samenwerking BETREKKEN VAN BELANGHEBBENDEN Het betrekken van belanghebbenden bij diverse projecten en werkzaamheden is inmiddels gemeengoed in de werkwijze van de RGS. Door het betrekken van relevante partijen laten we onze diensten zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van onze betrokkenen, en ontstaat ook een breder draagvlak voor onze activiteiten. REGELMATIG OM DE TAFEL Informatie delen en vragen om input voor onze activiteiten doen we in de diverse periodieke overleggen die we hebben met: • de voorzitter van de KNMG • het presidium van het CGS • de voorzitter van de Raad Opleiding van de FMS • de besturen van de organisaties voor huisartsgeneeskunde, ouderen- geneeskunde en geneeskunde voor verstandelijk gehandicapten • de besturen van de sociaalgeneeskundige verenigingen • de besturen van de profielverenigingen • de besturen van de verenigingen van aiossen • het ministerie van VWS Tot slot voert de RGS overleg met het Landelijk Overleg Registratie Commissies (LORC)1 over registratiecommissie-overstijgende onderwerpen. 1 In het LORC zijn de specialisten-registratiecommissies van de Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten (FGzPt), Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP), Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) en Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) vertegenwoordigd.

Jaarverslag RGS 2023 | 14 Hoofdstuk 4 • Tarieven Het Federatiebestuur van de KNMG stelt de tarieven vast voor de dienst- verlening van de RGS en legt ze ter instemming voor aan de minister van VWS. Het gaat om de kostendekkende tarieven voor de (opleidings)registratie van aiossen, (her)registratie van specialisten en profielartsen en buitenslands gediplomeerden, en voor het verkrijgen en behouden van een erkenning van opleidingsorganisaties en opleidingsprofessionals en voor het verstrekken van gegevens. Zie hoofdstuk 2 over de herijking van een deel van de tarieven in 2023. Tarief 2023 Registraties excl. btw Opleidingsregistratie cluster 1 € 380,- Opleidingsregistratie clusters 2 en 3 € 601,- Eerste registratie clusters 1*, 2 en 3* € 156,- Herregistratie/herintreding clusters 1, 2 en 3 € 295,- Erkenning buitenlands diploma clusters 1, 2 en 3 € 1.718,- * Specifiek voor de opleidingsregistratie van cluster 1 en 3-vervolgopleidingen geldt dat de hoogte van het tarief afhankelijk is van de vraag of de financiering van de vervolgopleiding via de SBOH verloopt. Tarief 2023 excl. btw Erkenningen abonnementstarief Vast Variabel* Cluster 2 € 2.465,- € 45,14 Cluster 1 (excl. de opleidingen waarvan de financiering via de SBOH verloopt). € 895,- € 46,21 Cluster 3 (excl. de opleidingen waarvan de financiering via de SBOH verloopt). € 1.273,- € 66,63 * per fte aios Cluster 1: huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, artsen verstandelijk gehandicapten, profielartsen internationale gezondheidszorg en tropengeneeskunde, verslavingsgeneeskunde, cosmetische geneeskunde Cluster 2: medisch specialisten; profielartsen spoedeisende geneeskunde, ziekenhuisgeneeskunde Cluster 3: specialisten arbeid en gezondheid, specialisten maatschappij en gezondheid en 9 profielregisters sociaal geneeskundigen.

Contactgegevens: Postbus 20053, 3502 LB Utrecht www.knmg.nl/rgs Overname van teksten uit deze publicatie is toegestaan onder vermelding van de volledige bronvermelding Jaarverslag 2023, RGS, februari 2024. Jaarverslag 2023 van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten De Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten is ingesteld door de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst (KNMG). Artsenfederatie KNMG vertegenwoordigt ruim 59.000 artsen en studenten geneeskunde. Van de KNMG maken deel uit De Geneeskundestudent, de Federatie Medisch Specialisten, De Koepel Artsen Maatschappij + Gezondheid (KAMG), de Landelijke vereniging van Artsen in Dienstverband (LAD), de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB), de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde (NVVG) en de Vereniging van Specialisten in ouderengeneeskunde (Verenso).

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=