Jaarverslag 2023

Jaarverslag RGS 2023 | 10 Uitvoering CGS-regelgeving ADVISEREN OVER BESLUITEN Behalve het uitvoeren van de regelgeving van het CGS adviseert de RGS het CGS ook over uitvoeringsaspecten van (wijzigingen in) CGS-besluiten. In 2023 geven we advies over de volgende besluiten: • arts internationale gezondheidszorg en tropengeneeskunde • heelkunde • longgeneeskunde • oogheelkunde • orthopedie • ouderengeneeskunde • erkenning van het profiel spoedeisende geneeskunde als medisch specialisme • sportgeneeskunde • en verzamelbesluiten, waaronder het Kaderbesluit CGS, het Kaderbesluit profielen en diverse specifieke (profiel)besluiten. Als CGS-regelgeving verandert, stemmen we in de fase voorafgaand aan het officiële verzoek op een constructieve manier af met het CGS. Dat neemt niet weg dat we ook in de formele adviesronde diverse aandachtspunten aan het CGS meegeven. Onze feitelijke werkzaamheden beginnen pas als we aan het CGS over de regelgeving hebben geadviseerd en het CGS de regelgeving heeft vastgesteld. Vervolgens passen wij onze werkwijze hierop aan, veranderen we waar nodig formulieren, richten we MijnRGS en CRM (opnieuw) in, en informeren alle betrokkenen. WET OPEN OVERHEID Voor een beperkt deel van haar taken is de RGS een zelfstandig bestuursorgaan (zbo): het voert een overheidstaak uit maar valt niet direct onder het gezag van een ministerie. De Wet open overheid (Woo) geeft zbo’s kaders over transparantie en het beschikbaar stellen van informatie aan burgers, organisaties en belang- hebbenden. Hoe gaat de RGS hiermee om? De Woo kent op hoofdlijnen 3 verplichtingen: actieve openbaarmaking, openbaarmaking op verzoek en procedurele verplichtingen. Actieve openbaarmaking houdt in dat de RGS proactief informatie beschikbaar stelt. Denk hierbij aan beleidsstukken, jaarverslagen en jaarplannen. Naar verwachting breidt de wetgever in 2024 het aantal categorieën uit dat de overheid en zbo’s actief openbaar moeten maken. Passieve openbaarmaking betekent dat een persoon of organisatie een verzoek kan indienen om informatie te delen. De RGS geeft hier gehoor aan, tenzij er een reden is vanuit de Woo om dat niet te doen. Dit recht op openbaarmaking bestond ook al onder de voorganger van de Woo, de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Onder procedurele verplichtingen vallen het correct afhandelen van verzoeken om informatie, binnen de gestelde termijnen en volgens de wettelijke procedures. Hoofdstuk 2 • Activiteiten en taken

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=