Jaarplan RGS 2024

Jaarplan RGS 2024 | 1 Jaarplan RGS 2024 Verbeteren vanuit vertrouwen Helemaal op de hoogte Voorbereid op de evaluatiebezoeken Wie doet wat Duidelijkheid bij nieuwe rollen Blik op het opleidingsklimaat Onderzoek via aiosenquête

Verbeteren vanuit vertrouwen Hoofdstuk 1 Over ons en onze dienstverlening Onze missie is het vertrouwen van de samenleving in de geneeskundige zorg bevorderen. Lees hoe onze leden en adviseurs daaraan werken en hoe wij onze activiteiten afstemmen met andere partijen. Hoofdstuk 2 Kernactiviteiten en speerpunten Naast onze reguliere activiteiten richten we ons op projecten. In 2024 informeren we het veld en individuele betrokkenen over wat van hen verlangd wordt bij de evaluatiebezoeken en rapportages. Hoofdstuk 3 Implementatie en uitvoering regelgeving CGS In 2024 passen we onze werkzaamheden aan op basis van nieuwe of gewijzigde regelgeving van het College Geneeskundige Specialismen (CGS). Hoofdstuk 4 Wet open overheid We implementeren de Wet open overheid (Woo) in 2024 op detailniveau. Hoofdstuk 5 Tarieven 2024 Lees meer over de tarieven met ingang van 2024. Inhoud Het inzetten van grote veranderingen gaat niet van de ene op de andere dag. Zo staat in het Kaderbesluit van het CGS uit 2020 dat alle opleidingen in principe een erkenning krijgen voor onbepaalde tijd. Dat is een mooi uitgangspunt: van controle naar vertrouwen. Met de erkenning voor onbepaalde tijd verandert ook de toezichtsystematiek. Het zetten van ‘vinkjes’ maakt plaats voor meer eigen verantwoordelijkheid. Vanaf 1 januari 2025 vervangt een evaluatiebezoek de aloude visitatie. Ook dat past bij de gedachte van verbeteren vanuit vertrouwen. De RGS kijkt waar het al goed gaat en waar het beter kan. Om deze nieuwe werkwijze soepel te laten verlopen, is de RGS al voor 2020 begonnen om de beweging ‘verbeteren vanuit vertrouwen’ in gang te zetten. Bijvoorbeeld door goed na te denken over hoe de toekomstige manier van erkennen is te ondersteunen met een passende toezichtsystematiek. Maar ook over hoe deze is te implementeren, zodat RGS de regelgeving goed kan uitvoeren, en alle partijen er prettig mee kunnen werken. Want de evaluatiebezoeken moeten wel iets opleveren. Voor de RGS een duidelijk beeld van de kwaliteit van de opleiding, en voor opleiders concrete handvatten voor vak- en opleidingsspecifieke thema’s. Dat vraagt om focus in de gesprekken op thema’s die de RGS belangrijk vindt, én op onderwerpen die leven bij opleidingen en opleiders. In dit jaarplan leest u over hoe we alle spelers hierin meenemen. Maar we hebben nog meer op de kalender staan voor 2024. Zo betekent een andere manier van werken ook een nieuwe manier van samenwerken met onder meer visitatoren, instituten, plenaire visitatiecommissies (PVC’s) en de KNMG. Voordat we in 2025 dus definitief van start gaan, moet de rol- en taakverdeling van alle partijen duidelijk zijn. Ook een veilig opleidingsklimaat valt onder de kwaliteit van de opleiding. Dit jaar bereiden we ons samen met andere partijen voor op het houden van een landelijke aios enquête. Signalen over onveilige gevoelens worden namelijk niet altijd ontvangen via de visitatie van de opleiding. Veel aiossen ervaren een afhankelijke en kwetsbare positie, waarin het lastig is om vrijuit te spreken of een klacht (anoniem) aan te kaarten. In dit jaarplan leest u meer over onze speerpunten voor het komend jaar, en hoe we 2024 optimaal benutten om in 2025 snel, goed voorbereid en op grote schaal van start kunnen! Jaarplan RGS 2024 | 2 Roel Bennink Voorzitter RGS

Jaarplan RGS 2024 | 3 Hoofdstuk 1 | Over ons en onze dienstverlening Het vertrouwen van de samenleving bevorderen in de geneeskundige zorg. Dat is de missie van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS). De RGS vormt een apart orgaan binnen de artsenfederatie Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG). De maatschappij moet erop kunnen vertrouwen dat patiënten zorg krijgen van een arts die daartoe bevoegd is. Daarom zijn artsen (profielartsen en specialisten) verplicht een aanvraag te doen voor hun registratie, herregistratie, opleiding en erkenning (ook van buitenlandse diploma’s). Zij moeten daarbij aantonen aan bepaalde eisen te voldoen, op basis van regelgeving die het College Geneeskundige Specialismen (CGS) vaststelt. De RGS is het orgaan dat besluiten neemt over deze aanvragen. In goede banen Als de aanvraag voldoet aan de gestelde eisen, zorgt de RGS voor het inschrijven van de arts in het opleidingsregister, specialistenregister of profielartsenregister. We geven een diploma af aan aiossen die hun opleiding met goed gevolg hebben afgelegd, we erkennen beroepskwalificaties van in het buitenland opgeleide specialisten, al dan niet na een aanpassingsstage. Ook kunnen we een inschrijving beëindigen. Daarnaast houden we toezicht op de naleving van besluiten van het CGS. Verder houden we toezicht op opleidingsinstellingen en opleiders die de geneeskundige vervolgopleidingen in Nederland verzorgen. Zo waarborgen we de kwaliteit van de opleidingen. Transparant en toetsbaar De RGS werkt volgens vaste regels, kenbare normen en eenduidige procedures. Daardoor zijn onze besluiten consistent en toetsbaar. Waar nodig stellen we ad hoc-commissies in om ons te ondersteunen bij onze werkzaamheden. Samenstelling RGS De RGS kent een gevarieerde samenstelling en bestaat uit ongeveer 50 leden uit de diverse specialismen en profielen en 10 adviseurs vanuit koepel- en brancheorganisaties. Regelmatig komt deze groep mensen bijeen voor overleg. Naast de reguliere bijeenkomsten organiseren we themadagen. Daarin gaan we dieper in op actuele vraagstukken en ontwikkelingen, maar is er ook ruimte voor reflectie. Lees op onze website meer over onze taken, de leden en adviseurs van de RGS. In het Reglement van Orde en de Governancecode staat beschreven op welke manier we onze taken uitvoeren. KNMG-voorzitter René Héman feliciteert RGS-voorzitter Roel Bennink met het 10-jarig bestaan.

Jaarplan RGS 2024 | 4 Samenwerking en afstemming Dankzij een brede samenstelling vanuit diverse gremia hebben we veel expertise en deskundigheid in huis. Tegelijkertijd willen we graag weten wat betrokkenen – geneeskundig specialisten en profielartsen KNMG, opleiders, aiossen, maar ook beleidsmakers en bestuurders van andere partijen – verwachten van de RGS. Dat streven wij na door de juiste mensen en organisaties op tijd te betrekken bij veranderingen en te vragen naar hun wensen en ideeën. Over onze activiteiten communiceren we actief. Bijvoorbeeld via de website en de kwartaalnieuwsbrief die de RGS samen met het CGS uitbrengt. Daarnaast houden we betrokkenen regelmatig op de hoogte over verbeteringen in MijnRGS. Dit is de persoonlijke online omgeving waarin artsen, opleiders en aiossen zaken kunnen regelen. Tot slot publiceert de RGS artikelen in weekblad Medisch Contact. Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten tijdens de jaarlijkse themadag, op Forteiland IJmuiden.

Jaarplan RGS 2024 | 5 Ook via conferenties en symposia vertellen we over onze activiteiten, zoals bijvoorbeeld tijdens het MMV-congres (modernisering medische vervolgopleidingen) georganiseerd door de Federatie Medisch Specialisten (FMS). Regelmatig organiseren we voorlichtingsbijeenkomsten en invitationals over onze projecten en de implementatie van regelgeving. Verder zijn we aanwezig op startersdagen van aiossen en huisartsen met workshops of presentaties. En op bijeenkomsten van waarnemend huisartsen geven we voorlichting over onder meer het proces van herregistreren. Wensen, ideeën en overleg We vragen de gebruikers van onze systemen, klanten en partners naar hun wensen en ideeën over de activiteiten van de RGS. Dat doen we onder meer in onze periodieke overleggen met het CGS, het federatiebestuur van de KNMG, de Raad Opleiding van de FMS, de eerstelijnsorganisaties1, de sociaal-geneeskundige wetenschappelijke verenigingen2 en de verenigingen van aiossen. En vanzelf- sprekend in onze contactmomenten met andere partners, zoals de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), het agentschap CIBG en de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Verder voeren we in 2024 3 keer het Landelijk Overleg Registratiecommissies (LORC). Daarin bespreken we registratiecommissie-overstijgende onderwerpen 1. Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV); Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG); Verenso (Specialisten in ouderengeneeskunde); Huisartsopleiding Nederland (HON); Samenwerkende opleidingen tot specialist ouderengeneeskunde Nederland (SOON); Nederlandse Vereniging van Artsen voor Verstandelijk gehandicapten (NVAVG), wetenschappelijke verenigingen en opleidingsinstituten van verslavingsartsen en Artsen Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde en Cosmetische Geneeskunde. 2. Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB); Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde (NVVG); Koepel Artsen Maatschappij en Gezondheid (KAMG); Nederlandse Vereniging van Geneeskundig Adviseurs in particuliere Verzekeringszaken (GAV). met de specialisten-registratiecommissies van de Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten (FGzPt), Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP), Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) en Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN). Zo nodig ontplooien we gezamenlijk initiatieven. Onze voorzitter heeft in 2023 kennis gemaakt met vertegenwoordigers van de verschillende wetenschappelijke en beroepsverenigingen. Dit zorgt ervoor dat we wederzijds laagdrempelig bereikbaar zijn en contact kunnen opnemen. Dit is goed voor de samenwerking bij de toezichtsystematiek waarin we elkaar nodig hebben.

Jaarplan RGS 2024 | 6 Hoofdstuk 2 | Kernactiviteiten en speerpunten De belangrijkste taken van de RGS? Besluiten nemen over (her)registratie, opleiding en erkenningen, en het uitvoeren van de regelgeving van het College Geneeskundig Specialismen (CGS). Daarbinnen kiezen we elk jaar voor een aantal speerpunten. Onze kernactiviteiten in 2024 Elk jaar buigt de RGS zich over ruim 24.500 individuele aanvragen van aiossen, artsen (specialisten en profielartsen KNMG), opleiders, opleidingsinstellingen en (hoofden van) opleidingsinstituten. Die aanvragen gaan over (her)registratie, opleiding en erkenningen. De medewerkers van Opleiding & Registratie (O&R) handelen het grootste deel van de besluiten af. Een klein deel van de besluiten, zoals besluiten met bijzondere aspecten, nemen we in onze plenaire vergadering. RGS in cijfers Verdeling besluiten (globaal): 24.500 2.000 10.700 10.000 1.800 Registraties aiossen in het opleidingenproces (nieuwe inschrijvingen, wijzigingen en beëindigingen) Erkenningen van opleidingen, instellingen en opleiders Registraties instroom in specialistenregister Herregistraties in specialistenregister

Jaarplan RGS 2024 | 7 Speerpunten voor 2024 Vanaf 1 januari 2020 krijgen (stage)opleiders, opleidingen en (stage)stellingen in principe een erkenning voor onbepaalde tijd na een goed afgesloten laatste visitatiebezoek. Opleidingen en opleiders krijgen een erkenning voor onbepaalde tijd op voorwaarde dat het kwaliteitssysteem goed functioneert. Hieronder valt ook de kwaliteitscyclus. Bij de erkenning voor onbepaalde tijd maken de visitatiebezoeken plaats voor evaluatiebezoeken. Het evaluatiebezoek is erop gericht om het kwaliteitssysteem te evalueren. Deze evaluatiebezoeken vinden vanaf 2025 plaats op grote schaal, want dan is de overgangsfase van 5 jaar afgelopen. Naast de evaluatiebezoeken rapporteren opleidingsorganisaties en opleiders periodiek over de kwaliteit van opleidingsinstituten en -instellingen en de individuele opleidingen die hieronder vallen. Omdat de datum van 1 januari 2025 snel nadert, is een belangrijk speerpunt in 2024 om met elkaar grondig voorbereid te zijn op de grootschalige uitvoering van de nieuwe erkenningen- en toezichtssystematiek na de overgangsfase. Ook nemen we de samenwerking tussen de RGS, plenaire visitatiecommissies (PVC’s), visitatoren, instituten en de KNMG onder de loep. Een derde speerpunt is het optimaliseren en digitaliseren van onze werkprocessen. 1. Voorbereid van start in 2025 De nieuwe erkenningen- en toezichtsytematiek vraagt een andere betrokkenheid van het veld. Zo krijgen opleidingsorganisaties en -professionals, PVC’s, visitatoren en instituten nieuwe rollen en taken bij de evaluatiebezoeken. Zo is de evaluatie meer coachend van aard dan de visitatie. Ook kent een evaluatiebezoek een andere dagindeling en gesprekspartners. Ook het plannen, uitvoeren en afhandelen van een evaluatiebezoek is wezenlijk anders dan een instellings- of opleidings- visitatie. De RGS ondersteunt alle spelers bij het nader invullen en uitvoeren hiervan. Dat begint met iedereen zo volledig mogelijk informeren. Denk aan informatiebijeenkomsten, informatie op de website en uitleg over hoe de RGS

Jaarplan RGS 2024 | 8 RGS als toezichthouder Dat (stage)opleiders, opleidingen, (stage)stellingen in principe een erkenning krijgen voor onbepaalde tijd, brengt met zich mee dat de RGS op jaarbasis aanzienlijk minder formele besluiten neemt (wel of niet erkennen). De RGS beslist dan vaker over het al dan niet continueren van het reguliere toezicht. We onderzoeken hoe de plenaire vergadering van de RGS in deze nieuwe systematiek voldoende zicht kan houden op de kwaliteit van opleiden en welke informatie hiervoor nodig is om de toezichthoudende rol adequaat te vervullen. 2. Vereenvoudigen opleidingsregistratie en automatisering wijzigingsverzoeken Samen met de wetenschappelijke verenigingen van cluster 2 kijken we hoe we de registratie van de opleidingsschema’s kunnen vereenvoudigen, zodat aiossen minder wijzigingen hoeven door te geven. Ons plan is om het verwerken van wijzigingsverzoeken maximaal te digitaliseren. Hiermee willen we de doorlooptijd van de afhandeling verkorten. toezicht houdt. Ook werken we aan specifieke uitleg over wat er per cluster is veranderd en wat we van elke partij verwachten in de nieuwe situatie. Daarnaast zorgen we dat informatie uit rapportages vanuit de centrale opleidingscommissies van instituten/instellingen (COC’s) digitaal wordt vastgelegd. Deze informatie brengen we samen met informatie vanuit evaluatiebezoeken. Op deze manier krijgen opleidingsevaluatiecommissies en de RGS een totaalbeeld over de kwaliteit van opleiding en kunnen we adequaat invulling geven aan onze toezichthoudende rol. Om dit te bereiken, optimaliseren we ons informatiesysteem in 2024. Optimaliseren en digitaliseren van het erkenningenproces De administratieve processen voor het verlenen en behouden van een erkenning, zowel van opleidingsorganisaties als -professionals, zijn in de nieuwe toezichtsystematiek anders ingericht. We kijken in 2024 hoe we deze processen verder kunnen optimaliseren en digitaliseren. Zo kunnen we de doorlooptijden van de behandeling verkorten, de werkzaamheden voor PVC’s eenvoudiger maken en documenten veiliger delen. Dit gebeurt vanuit een projectmatige aanpak en in samenspraak met de verschillende partijen. Aandacht voor intensief toezicht Het toezicht door de RGS bestaat sinds 2020 in de basis uit regulier toezicht. Het kan overgaan in intensief toezicht als daar aanleiding voor is. Afgelopen jaren hebben we voor het eerst ervaring opgedaan met intensief toezicht. Daarna hebben we het protocol en onze werkwijze geëvalueerd. De uitkomsten van de evaluatie gebruiken we om de werkwijze te verbeteren en de protocollen aan te scherpen. Duidelijke governance code In 2023 vragen we advies over hoe de RGS, PVC’s, visitatoren, instituten, en de KNMG zich organisatorisch en juridisch tot elkaar verhouden. De huidige samenwerking blijkt in de praktijk niet altijd volledig te zijn vastgelegd. In 2024 willen we de samenwerking duidelijker en meer eenduidig verankeren in het regelgevend kader en beleid. Vervolgens willen we dit vertalen naar de werkprocessen.

Jaarplan RGS 2024 | 9 3. Digitaliseren proces buitenslands gediplomeerden We gaan een stap verder met het digitaliseren van het proces rondom het erkennen van buitenslands gediplomeerden. Het moet straks mogelijk zijn om een aanvraag digitaal in te dienen via MijnRGS. Dit levert minder werklast op voor de aanvraag en maakt het werkproces voor de RGS efficiënter. De digitale aanvraag geldt voor aanvragen van binnen én buiten de Europese Unie. 4. Opleidingsklimaat Landelijke aiosenquête Als toezichthouder wil de RGS een cultuur van openheid en verbetering stimuleren. Daarbij hoort ook een goed inzicht in het opleidingsklimaat van de geneeskundige vervolgopleidingen, zonder dat we de verantwoordelijkheid van de instelling ontnemen. In 2024 geven we daarom een aanzet voor een landelijke aiosenquête. We doen dit omdat verschillende signalen, zoals meldingen, uitkomsten uit visitaties en enquêteresultaten van onder andere De Jonge Specialist, wijzen op tekortkomingen in het opleidingsklimaat. We willen veilig en breder onderzoeken of dit beeld juist is en stuurinformatie genereren ten behoeve van alle actoren. Met de enquête willen we de situatie clusteroverstijgend in kaart brengen op landelijk niveau. Dankzij ons gegevensbestand hebben wij een maximaal bereik onder aiossen. Door belangrijke partijen, zoals de KNMG, de Raad Opleiding van de FMS en belangenorganisaties van aiossen, te betrekken bij de voorbereiding en uitvoering, kunnen we de uitvraag zo relevant mogelijk maken en uitkomsten veilig en gecontroleerd beschikbaar maken. Opleiders in de knel De RGS is bekend met verschillende casus van opleiders die een verschil van inzicht ervaren, in de lijn of met leidinggevenden. Dit gaat bijvoorbeeld over het belang van opleiden versus het belang van bedrijfsvoering. In samenwerking met andere partijen en het CGS onderzoekt de RGS of en wat de rode draad is tussen de verschillende casus. Zo hopen we gemeenschappelijke elementen te identificeren. Ook verkennen we oplossingsrichtingen. Denk aan een geschillencommissie waartoe opleiders zich kunnen wenden in geval van een (dreigend) geschil. De volgende stap is om het onderwerp bespreekbaar te maken en een aanzet te geven tot concrete verbeteringen in de systematiek. Wetenschappelijk onderzoek Onderzoekers van opleiding gezondheidswetenschappen van de Universiteit van Maastricht doen onderzoek naar de effecten van de toezichtsystematiek van de RGS in cluster 2 (alle specialismen en profielen die gebonden zijn aan ziekenhuizen). Dit gebeurt in samenwerking met de RGS. De onderzoekers publiceren hun resultaten in 2023 en 2024. De RGS zet deze resultaten in op verschillende manieren om de kwaliteit en effectiviteit van de toezichtsystematiek van de RGS te bevorderen.

Jaarplan RGS 2024 | 10 Hoofdstuk 3 | Voorbereiding en implementatie regelgeving CGS In 2024 voeren we diverse werkzaamheden uit als gevolg van nieuwe of gewijzigde regelgeving van het CGS. 1. Wijzigingswensen toetsen Elk jaar inventariseert het CGS of wetenschappelijke verenigingen wensen hebben om aspecten van hun specifieke besluit te wijzigen. Dit kunnen zaken zijn waarvan de vereniging aangeeft dat de regelgeving niet meer aansluit bij de dagelijkse praktijk van hun specialisme of profiel. Ook de RGS krijgt de gelegenheid mogelijke knelpunten in de uitvoering van de regelgeving aan te dragen. Dat kan zowel gaan om het Kaderbesluit CGS als om specifieke besluiten. Het CGS inventariseert de wijzigingen en bundelt deze in een (verzamel)wijzigingsbesluit. Het CGS is voornemens in 2024 wijzigingen aan te brengen in het Kaderbesluit CGS. Verder verwacht het CGS in 2024 nog een aantal specifieke besluiten te herzien, met verschillende data van inwerkingtreding. De RGS toetst deze herziene besluiten op uitvoerbaarheid en bereidt de implementatie van de wijzigingen voor, zodat we klaar zijn voordat de nieuwe regelgeving in werking treedt. 2. Frequently Asked Questions De veranderingen in de regelgeving en andere relevante ontwikkelingen leiden tot vragen. Daarom zorgen de medewerkers regelmatig voor een update op de website van alle veelgestelde vragen (FAQ’s per doelgroep).

Jaarplan RGS 2024 | 11 Hoofdstuk 4 | Wet Open Overheid Als zelfstandig bestuursorgaan voeren we een overheidstaak uit maar vallen niet direct onder het gezag van een ministerie. De Wet open overheid (Woo) geeft zbo’s kaders over transparantie en het beschikbaar stellen van informatie aan burgers, organisaties en belanghebbenden. Hoe gaat de RGS hiermee om? De Woo kent op hoofdlijnen 3 verplichtingen: actieve openbaarmaking, openbaarmaking op verzoek en procedurele verplichtingen. Actieve openbaarmaking houdt in dat de RGS proactief informatie beschikbaar stelt. Denk hierbij aan beleidsstukken, jaarverslagen en jaarplannen. Naar verwachting breidt de wetgever in 2024 het aantal categorieën uit dat de overheid en zbo’s actief openbaar moeten maken. Passieve openbaarmaking betekent dat een persoon of organisatie een verzoek kan indienen om informatie te delen. De RGS geeft hier gehoor aan, tenzij er een reden is vanuit de Woo om dat niet te doen. Dit recht op openbaarmaking bestond ook al onder de voorganger van de Woo, de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Onder procedurele verplichtingen vallen het correct afhandelen van verzoeken om informatie, binnen de gestelde termijnen en volgens de wettelijke procedures. Dit houdt bijvoorbeeld in het zorgvuldig afwegen van belangen en mogelijke uitzonderingen. De RGS heeft de werkprocessen ingericht om de Woo goed uit te kunnen voeren, voor zowel de actieve openbaarmaking als openbaarmaking op verzoek. Ook de soorten documenten die we later actief openbaar moeten maken, zijn in deze werkprocessen meegenomen. We informeren en trainen medewerkers verder over de Woo in 2024.

Jaarplan RGS 2024 | 12 Hoofdstuk 5 | Tarieven 2024 De RGS hanteert tarieven voor het indienen en beoordelen van een aanvraag. In 2024 wijzigen de tarieven. Tariefswijziging Naar aanleiding van het kostenonderzoek naar de activiteiten van de RGS wijzigen de tarieven. Veranderingen in wet- en regelgeving, de taken van de RGS en/of de wijze waarop de RGS haar taken uitvoert, zijn van invloed op de kosten en dus op de hoogte van de tarieven. Naast de herijking vanuit het kostenonderzoek houdt de RGS ook rekening met jaarlijkse indexering en btw. Lager tarief Per 1 januari 2024 dalen de tarieven die de RGS in rekening brengt voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Door het optimaliseren en verder digitaliseren van de processen, hebben we de kosten van onze werkprocessen kunnen verlagen. Dit heeft een gunstig effect op de tarieven. Tarief eerste erkenning Per 1 januari 2024 introduceert de RGS een afzonderlijk tarief voor de aanvraag tot eerste erkenning als opleidingsinstelling of -instituut. Eerder werden deze kosten niet in rekening gebracht. Vanwege het toegenomen aantal aanvragen en de daarbij behorende werkzaamheden, verandert dit in 2024. Dit geldt alleen voor cluster 2 en cluster 3-opleidingen. Bij cluster 1 zijn deze kosten opgenomen in het abonnementstarief. Abonnementstarief De tarieven voor het behoud van een erkenning (abonnementstarief) zijn niet herijkt, wel geïndexeerd. Het kostenonderzoek naar de activiteiten die nodig zijn voor het in stand houden van een verleende erkenning zal volgend jaar plaatsvinden. Eind 2024 is duidelijk welke gevolgen de resultaten van dit onderzoek hebben voor het abonnementstarief. Visitatie- en evaluatievergoedingen Tot slot veranderen de bedragen die de RGS per 1 januari 2024 vergoedt aan partijen die namens haar visitatie- en evaluatiebezoeken verzorgen. De visitatie- en evaluatievergoedingen maken onderdeel uit van de kosten van het erkenningenproces en dus van het tarief voor erkenningen (abonnementstarief). Deze bedragen worden per 1 januari 2024 met 5,6% geïndexeerd. Het indexeren van de vergoedingen heeft geen effect op het abonnementstarief.

Jaarplan 2024 van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten De Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten is ingesteld door de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij ter Bevordering der Geneeskunst (KNMG). Artsenfederatie KNMG vertegenwoordigt ruim 59.000 artsen en studenten geneeskunde. Van de KNMG maken deel uit De Geneeskundestudent, de Federatie Medisch Specialisten, De Koepel Artsen Maatschappij en Gezondheid (KAMG), de Landelijke vereniging van Artsen in Dienstverband (LAD), de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB), de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde (NVVG) en de Vereniging van Specialisten in ouderengeneeskunde (Verenso). Contactgegevens: Postbus 20053, 3502 LB Utrecht www.knmg.nl/rgs Overname van teksten uit deze publicatie is toegestaan onder vermelding van de volledige bronvermelding Jaarplan 2024, RGS, januari 2024.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=